3.Metody psychologie
3
metody psychologie
1. objevné
dávají nám informace (testy, rozhovory, ......)
2. zpracované
hodnotí získané informace (statistiky, grafy,....)
těmito metodami se zabývat nebudeme
I. Pozorování
zaměřené sledování určitého objektu
mělo by být naplánované
vést si zápas
metody by se měly kombinovat
1. Introspekce
pozorování samo sebe
deníky
není objektivní
2. Extrospekce
pozorování někoho jiného
nikdy není 100 % objektivní
II. Rozhovor
založený na otázkách a odpovědích
dochází k vzájemné interakci, toho kdo rozhovor řídí a dotazované osoby
Individuální
rozhovor mezi čtyřma očima
Skupinový (beseda)
účastní se více osob najednou
Fáze rozhovoru
1. Úvod
nastolení atmosféry
2. Hlavní část
přímou volbou otázek, které vedou k cíli (problému)
3. Závěr
shrnutí fakt
vyvodit závěr
III. Dotazník
výhoda je, že během krátké doby získáme odpovědi od mnoha lidí
nemusíte s nimi přijít do kontaktu
nevýhoda – nevidíte reakce
zkreslování
zisk – postojů, zájmů, vlastností lidí
různé podoby
IV. Experiment = „pokus“
záměrně vytvoříte nějaké podmínky pro vznik určitých reakcí
1. Laboratorní
izolované podmínky
nevýhoda je, že probíhá v uměle vytvořeném prostředí
2. Přirozený
pokus v přirozeném prostředí
3. Terénní
v přirozených podmínkách
V. Testy
standardizovaná zkouška
musí splňovat určité podmínky
VI. Rozbor výsledků činnosti
1. Kresba a její rozbor
kresba se dá hodnotit u dětí do 12 let nebo u mentálně postižených lidí či u lidí, kteří s vámi nekomunikují (autisté)
nejčastěji se používá téma – rodina, lidská figura
většinou u dětí, které jsou zneužívány
2. Výsledky práce
literární pokusy ....
3. Rozbory školních prací
porovnání školní práce s domácí ...
VII. Anamnéza
shrnutí životně důležitých údajů
má 2 části
RA (rodinná anamnéza)
oblast údajů (informací), která hovoří o rodině daného jedince
OA (osobní anamnéza)
oblast údajů z osobního života
VIII. Kazuistika
staví na ukázkovém příkladu
na určitém případu je uváděn problém