Osnovy
MATURITNÍ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE A PEDAGOGIKY PRO MATURITU 2008
1.Podstata a předmět psychologie
- Jaké byly historické tendence, které vyústily v psychologii jako vědu?
- Co je dnes definováno jako zakládní předmět psychologie dnes?
- Jaké jsou základní, příp. aplikované obory psychologie?
2.Moderní přístupy v psychologii
- Vznik psychologie jako samostatné vědy
- Jaké jsou známé proudy psychologie začátkem dvacátého století?
- Rozviň tři základní přístupy, které se v té době krystalizují – hlavní myšlenka, autoři a event. pokračovatelé, popis teorie
- Znáš některé další moderní přístupy v psychologii, vyjmenuj
3.Metody psychologie
- jakým způsobem se v počátcích psychologie zkoumaly psychické jevy
- vyjmenuj 5 možných metod, kterými jsou zkoumány psychologické jevy
- jakým způsobem můžeme provádět pozorování, srovnej výhody a nevýhody jednotlivých typů
- podrobněji vysvětli další metody
4.Psychologický výklad osobnosti
- definice : osobnost, struktura osobnosti, učení
- vlivy na vývoj osobnosti
- vývoj osobnosti,zrání, učení a jeho dělení
- struktura osobnosti – 3 základní složky, event.starší dělení
- jaké znáte teorie osobnosti –(např.Freud, Adler, Jung, Maslow), vybranou popište podrobněji
5.Kapacitní předpoklady osobnosti
- definujte tuto složku v rámci celé osobnosti – jaké jsou další složky
- definice:vlohy, schopnosti, dovednosti,talent
- jaké známe druhy schopností
- definice a typy inteligence
- tvořivost – definice a jak je zkoumána
6.Profil osobnosti
- definujte tuto složku v rámci celé osobnosti – jaké jsou další složky
- definice temperament
-co bylo základem antického učení u temperamentu a s čím z něho se setkáváme dnes
- vysvětlete pojem extroverze-introverze, jejich původ
- jaké další typologie osobnosti znáte – vyjmenujte, vybranou popište
- vysvětlete pojem charakter, jaké složky se podílejí na jeho projevech
- event.můžete popsat vývoj charakteru z hlediska vývoje morálky dle Kohlberga
7.Motivace osobnosti
- definujte tuto složku v rámci celé osobnosti – jaké jsou další složky
- jaká je funkce motivace pro chování člověka
- definujte motiv, jak motivy dělíme,
- co je to optimální úroveň motivace, kdy nastává frustrace
- co je to potřeba, jaké druhy známe
- Maslowova hierarchie lidských potřeb a jak ji můžeme použít v praxi
- co jsou to cílea jaké konflikty cílů se mohou přihodit
- co je to aspirace, na čem je závislá
-
8.Normalita osobnosti a činitele duševního zdraví
- co je to normalita, vymezení proti abnormalitě
- prvky vymezující normalitu
- co je psychohygiena neboli duševní hygiena
- činitelé duševního zdraví (životospráva, fyzikální, ontogenetické, sociální…)
- příčiny vzniku duševních poruch, jaká může být prevence
- event.podrobněji popsat jaké optimální podmínky mohou v jednotlivých vývoj.obdobích přispívat k normalitě osobnosti
9.Emoční reakce osobnosti
- mezi jaké mechanismy reagování patří emoce z hlediska vývojového, možnosti vědomého ovlivnění
- fyziologické projevy emocí, event.3 základní složky emocionálního procesu (vzrušivost, znaménko, modalita)
- základní znaky a vlastnosti emocí – vyjmenuj alespoň 5
- co je to emocionální rezonce
- dělení emocí dle intenzity a délky trvání
- jaké známe základní emoce, projevy a konstruktivní vyjádření v komunikaci
10.Psychopatologie osobnosti
čím se psychopatologie zabývá-
jaké jsou nejčastější příčiny vzniku duševních onemocnění
co je: syndrom
symptom
porucha
choroba
čím se zabývá obecná psychopatologie,vyjmenujte možné poruchy u vnímání, myšlení,paměti,pozornosti
co je to speciální psychopatologie, vyjmenuj nejčastější duševní onemocnění (neurózy,psychózy,poruchy osobnosti, závislosti) – symptomy, rozdělení
11.Předmět a význam vývojové psychologie
- význam a předmět
- co je to psychický vývoj a vývojový mezník (jaké mohou mezníky být)
-čím je psychický vývoj determinován (podrobněji popište zrání a učení)
- ukažte a popište psychický vývoj pomocí vývojové křivky (např. s výkonností)
- stručně vyjmenujte jednotlivá vývojová stádia
- popište hlavní myšlenku u teorií vývoje dle Freuda, Eriksona, Piageta, Kohlberga, vybranou můžete popsat podrobněji
12.Charakteristika vývojových stádií od prenatálního období po období mladšího školního věku
- co je to prenatální vývoj, jak dlouho trvá, jaké je základní časové i obsahové rozdělení tohoto stadia + důležité podmínky pro optimální vývoj
- co je to kojenecké období, časové zařazení, podrobnější rozdělení a charakteristické znaky vývoje včetně vývojových mezníků (1.úsměv, motorika, separační úzkost) + důležité podmínky pro optimální vývoj
- co je to batolecí období, časové zařazení, charakteristické znaky vývoje (vývoj řeči, motorika, socializace, negativismus) + důležité podmínky pro optimální vývoj
- co je to předškolní období, čas.zařazení, char.znaky vývoje (prvky myšlení, vývoj hry, socializace, význam kontaktu s vrstevníky) + důležité podmínky pro optimální vývoj
- co je to mladší školní období, časově, char. prvky vývoje (zejména myšlení, socializace, postavení učitele) + důležité podmínky pro optimální vývoj
- při popisu všech zmíněných období po narození lze popsat i pomocí jednotlivých fází Eriksonovy teorie psychosociálního vývoje, resp. Freudovy vývojové teorie
13.Charakteristika vývojových stádií dospívání
- stručné vymezení tohoto období oproti období předcházejícím a následujícím
- rozdělení dospívání na jednotlivá období
-stručná charakteristika pubescence: tělesné a psychické změny a jejich hlavní příčiny, sekulární akcelerace, vztah k autoritám a vrstevníkům+ důležité podmínky pro optimální vývoj
- stručná charakteristika adolescence: hlavní vývojový úkol dle Eriksona, přiblížení pojmu identita, adolescentní moratorium,socializace+ důležité podmínky pro optimální vývoj
14. Charakteristika vývojových stádií od dospělosti po stáří
- stručné rozdělení dospělosti časově + hlavní vývojové úkoly těchto jednotlivých stádií
- význam práce a založení rodiny, rozvod
- funkce rodiny a její stadia
-krize středního věku
- konec produktivního věku+ důležité podmínky pro optimální vývoj
-stručná charakteristika stáří časově i obsahově:fyzické a psychické změny ve stáří,individuální rozdíly, strach ze smrti + důležité podmínky pro optimální vývoj
15.Proces umírání a ztráty blízké osoby
- stručné vysvětlení, proč je dnes téma smrti tak tabuizované
- fáze umírání dle E.Kubler-Rossové, stručně charakterizujte + vymezte možnosti dobrého zvládání těchto fází z pohledu umírajícího i doprovázejících
- smysl pohřbů
- truchlení – stručně charakterizujte projevy truchlení, co nám ukazuje na to, že už se nejedná o normální truchlení a je potřeba odborné pomoci
- fáze truchlení
- možnosti paliativní péče o umírající
16.Podstata procesu socializace, sociální percepce
co je socializace, její hlavní smysl pro člověka
co je sociální učení, jeho druhy
sociální role- jaké role hrajeme?
co je sociální status, dělení
jaké znáte socializační činitele, jmenuj tři hlavní
v jakých vývojových obdobích jsou tito činitelé nejdůležitější
co je sociální percepce
co ovlivňuje objektivnost našeho sociálního vnímání
jaké jsou nejčastější chyby při sociální percepci
17.Rodina jako základní vztahová síť.
- charakterizujte rodinu z hlediska socializace jedince
-vyjmenujte a stručně vysvětlete základní funkce rodiny
-typy rodin
-popište základní procesy v rodině, jejich pozitivní dopad na členy rodiny i možná rizika
- jaká koalice je v rodině nejdůležitější a proč
- fáze rodinného života
-rozvod a jeho dopad na děti
- event.rodinné výchovné styly nevhodné a vhodné
18.Pojem komunikace, teorie komunikace
- definice komunikace, její průběh
- druhy komunikace – stručná charakteristika
- teorie komunikace
- prvky zdravé komunikace na straně sdělujícího a naslouchajícího
- komunikační zlozvyky
-event.projevy pasivního, agresivního a asertivního vystupování v komunikaci
19.Neverbální a verbální komunikace
- základní rozdělení komunikace, možnosti ovlivnění verbální a neverbální komunikace
-verbální komunikace – stručně popište
- neverbální komunikace.: stručná charakteristika jednotlivých prvků a jejich využití pro dobrou komunikaci
- prvky dobré komunikace z hlediska souladu verbální a neverbální složky
- jak tyto prvky můžeme využít při přípravě i vlastní prezentaci mluveného projevu
20.Asertivita
- co je to asertivní přístup, co podmínilo jeho vznik
- asertivní práva:charakterizuj min.3 včetně manipulativních pověr, v čem nám jejich dodržování může pomoci
- stručně charakterizuj projevy agresivního, pasivního a asertivního přístupu ke druhým
- jaké jsou základní prvky, které asertivita využívá při řešení mezilidských situací (vysvětlete pojem kognitivní rekonstrukce a další prvky)
- event.vyberte jednu z technik asertivního přístupu a popište ji podrobněji
21.Stres
1)
definice,rozdělení
2)
projevy a příčiny stresu
3)
stresory, rozdělení
4)
3 fáze stresové reakce
5)
vyjmenujte 4 základní oblasti, kde se stres u člověka
projevuje a
6) co je to posttraumatická stresová porucha, jak a kdy se může projevovat
7)strategie zvládání stresu – efektivní a neefektivní
8)
psychosomatická onemocnění
9)
možnosti prevence stresu v běžném
životě
9)
jak se projevuje
10)
řešení + produktivní strategie
22.Podstata a předmět pedagogiky
- základní pojmy:výchova, socializace, vzdělávání, základní obory pedagogiky
23.Obecná didaktika
- definice a zařazení v rámci pedagogiky
- cíl a obsah vzdělávání
- organizační formy vyučování
- metody vyučování
- didaktické prostředky
- didaktické zásady
24.Disciplíny pedagogiky
- obecná pedagogika
- dějiny pedagogiky a školství
- srovnávací pedagogika
- filosofie výchovy
-sociologie výchovy
- pedagogická psychologie
- speciální pedagogika
- andragogika
25.Významná témata současné pedagogiky
- funkční gramotnost
-multikulturní výchova
-rodiče a škola
- alternativní školy a vzdělávání
- sociální nerovnosti ve vzdělávání a možnosti pomoci
Komentáře
Přehled komentářů
co takhle tam hodit i ten zbytek.. ja ti to posilala asi pred tejdnem.
twe anicko ;(
(manndarinne, 15. 5. 2008 18:04)